De lifestyle die levens kost

13 juli 2019 - Arusha, Tanzania

Pole pole zit in het bloed  van de Tanzanianen. Dit betekent langzaam. Ik heb de afgelopen dagen geleerd dat het hebben van deze lifestyle vele voordelen heeft ten opzichte van de race tegen de klok die we in Nederland normaal voeren, alles wordt zo veel rustiger als je je beseft dat als het vandaag niet lukt er morgen nog wel een dag is. Echter leerde ik vandaag dat er een dure prijs wordt betaald voor deze levensfilosofie. We begonnen de dag met een eerste hulp training, deze trainingen gaan wij komende weken geven aan vrouwen zodat ze weten hoe ze kunnen reanimeren. Ook gaan we ze leren wat te doen als iemand stikt of brandwonden oploopt. Zelf had ik in Nederland al een reanimatietraining gedaan daarom was ik benieuwd of de aanpak hier hetzelfde is. Het bleek dat mond op mond beademing hier niet wordt gedaan. Dit heeft als reden dat  heel veel ziektes hier overdraagbaar zijn met mondcontact, het is daarom te gevaarlijk om dit te doen. De ambulance hier heeft een beademingszak waarmee lucht kan worden gegeven. Door het niet uitvoeren van de mond op mond in het begin is de kans op overleven kleiner. Toch  is het iets anders wat er voornamelijk voor zorgt dat weinig mensen een reanimatie overleven. Er werd ons verteld dat een AED halen vaak geen zin heeft wat alleen in de wat grotere ziekenhuizen en toeristische plaatsen is er 1 aanwezig. Je moet dus eerst met de ambulance naar het ziekenhuis zodat doormiddel van de AED het hart weer in gang gebracht kan worden. Als je genoeg geld hebt kan je binnen no time in het ziekenhuis zijn. Wanneer dit niet het geval is kan het uren duren voordat de ambulance er is, pole pole kost hierdoor dagelijks onnodig veel slachtoffers. Het feit dat naar het ziekenhuis komen lastig is geeft ook het belang van de trainingen aan. Het doel is om vrouwen te leren wat te doen in zulke situaties om de kans op overleven te vergroten. Na deze training was het tijd voor het voorbereiden van de hygiene lessen die we op een masaaischool gaan geven. Vooral bij de masaai is het gebrek aan hygiene een groot knelpunt, door kinderen op jonge leeftijd te leren wat hierbij belangrijk is kan de kans op ziektes worden verlaagt. Het was leuk om even met iets heel anders bezig te zijn. We waren grote plaatjes aan het tekenen en liedjes aan het oefenen want op een leuke manier lesgeven is belangrijk voor het vasthouden van de  aandacht van de kinderen. Daarna zat de eerste week er al weer op. We gingen met iedereen pizza lunchen in de stad. Ook hier was de pole pole lifestyle voelbaar. Lunchen kostte namelijk 3 uur.  Maar 3 uur lunchen is gezellig en relaxt terwijl 3 uur wachten op een ambulance levensbedreigend is. Dit blijft een verschrikkelijk idee. Er was vandaag ook een vrijwilliger jarig. Daarom hadden we een surprise party georganiseerd. Het was erg leuk om na die intense week alles even los te laten en een gezellige tijd te hebben. Ook dit weekend staat in het teken van plezier. Zaterdag is het tijd voor safari en zondag gaan we de een na hoogste berg van africa gedeeltelijk beklimmen en zwemmen bij de waterval. Kortom tijd voor wat ontspanning om daarna weer een intense week te kunnen starten met nieuwe energie!

1. Mieke spronk:
    13 juli 2019
    Het blijven mooie en indrukwekkende verhalen. Geniet van je weekend. Ik hoop dat je veel dieren ziet. Liefs mama
  2. Lisette Zevenbergen Mulder:
    13 juli 2019
    Indrukwekkend weer. En je schrijft zo bijzonder, word je verhalen ingezogen.
    Het lijkt net alsof je er al maanden bent! Geniet van de ontspanning dit weekend!
  3. Daphne:
    13 juli 2019
    Je bent al zo divers bezig in een week. Geniet van het weekend en volgende week er weer tegenaan!
  4. Anneke Vermeer:
    13 juli 2019
    Dat was weer zeer indrukwekkend Ilse. Wat ik mij wel afvraag is het volgende, bij ons met de bhv cursussen die ik heb gevolgd hadden ze het over een mondkapje wat je bv bij het kruidvat kan kopen. Zou dat kunnen helpen als het naar Tanzania wordt gebracht? Mooi dat jij gaat helpen door die trainingen mag gaan geven. Wel erg leuk voor de vrijwilliger de surprise party, wat gaat een week toch snel. Nu lekker genieten van je weekend even zen voor zover dat gaat🙂😙
  5. Ditte Mulder:
    13 juli 2019
    Wat een week heb jij achter de rug. Maar wat een goed gevoel moet dat bij jou geven, dankbaar ook dat je dit kan en mag doen. Geniet van je weekend en ik benieuwd naar je ervaringen van volgende week.
    Heb je ook foto’s?
    💋💋
  6. Belle:
    13 juli 2019
    Wauw! Indrukwekkend zeg! Ik hoop veel foto’s te zien van het geweldige weekend!
  7. Thea Elfrink:
    13 juli 2019
    Wat een boeiende en indrukwekkende week heb je achter de rug! Nu lekker relaxen en weer opladen voor komende week!😉
  8. Mandy:
    13 juli 2019
    Het brengt me terug naar mijn tijd in Brazilië waar pole pole 'devagar' is.. Zo vaak gehoord daar en genoten dat je niet hoeft te haasten maar helaas ook mee gemaakt dat het, in combinatie met de armoede, een mensenleven kostte. Heel bijzonder om mee te maken en prachtig dat jullie zoveel voor de mensen daar kunnen betekenen.
  9. Lente:
    13 juli 2019
    Wat heb jij weer veel meegemaakt ! Dat ontspanningsweekend dat eraan komt heb je meer dan verdiend! Ga maar heerlijk genieten.
  10. OomGerard:
    13 juli 2019
    Prima verslagen van de dagelijkse gang van zaken.Ik denk dat jij hier een enorme levenservaring mee op doet. Relativeren is hier wel erg op z’n plaats. Blijf vooral zo boeiend je ervaringen op papier zetten. Ik geniet ervan en wens jou voor nu een heel fijn weekend toe.
  11. Ditte Mulder:
    13 juli 2019
    Leuke foto’s, krijg ik nog meer beeld bij je verhalen
  12. Mieke spronk:
    13 juli 2019
    Mooie foto vooral die groep mensen bij elkaar