Jouw aardigheid van vandaag geeft je kansen en geluk voor morgen.

9 juli 2019 - Arusha, Tanzania

De ochtend begon deze keer niet met zingende mannen maar met mijn kamergenoot die me wakker schudde. Hierdoor sprong ik deze keer met een slapend gevoel onder de douche inplaats van een glimlach. Daar kwam echter snel verandering in toen ik erachter kwam dat de douche vandaag ijskoud was.  De teleurstelling gaf me een sterk gevoel of schaamte aangezien het in nederland zo normaal is om bepaalde luxe te hebben dat we het niet eens meer waarderen.  Voor Tanzaniaanse begrippen is stromend water een luxe en aangezien dit nu mijn thuis is besloot ik van de koude douche te genieten.  Hierdoor startte de dag alsnog met een lach. De ochtend begon met leren hoe wonden gehecht en behandeld moeten worden en hoe injecties in de spier gegeven moeten worden. We moesten dit vervolgens oefenen op een dode kip. Dit leerde we allemaal van een inspirerende arts In tanzania Duurt het studeren van geneeskunde maar 3 jaar en daarna moeten ze alles kunnen. In de kleine gezondheidscentrums doet een chirirg noodgedwongen elke soort operatie. Iets proberen is altijd beter dan niks doen. Bij een rondleiding in de operatiekamer werd duidelijk dat deze niet te vergelijken is met westerse operatiekamers, chirurgische instrumenten zijn beperkt en er zijn geen monitoren aanwezig. Toch lukt het de doktoren dag in dag uit om mensen te redden. Het manier waarop de arts praatte straalde passie uit. Hij werkte vroeger in een groot ziekenhuis maar nu werkt hij in een lokaal ziekenhuis voor de arme. Na deze indrukwekkende man te hebben ontmoet was het tijd voor een workshop Swahili, dit is de taal die in tanzania gesproken wordt. Hier leerde we dat vrolijkheid hier erg belangrijk is. De taal heeft geen slechte woorden en zelfs wanneer het slecht gaat zeggen ze het gaat een beetje goed. Beleefdheid is een vereiste om gelukkig te zijn. Een tanzaniaans gezegde is:”We mawa leo ya kesho”. Dit betekent: jouw aardigheid van vandaag geeft je kansen en geluk voor morgen. Toen ik dit hoorde raakte dit mij omdat dit precies is wat de mensen uitstralen. Bijvoorbeeld de arts die probeert de armen te helpen. Zelfs de kinderen dragen deze boodschap uit. We waren namelijk nog niet uit ons huis en er kwamen al 10 kleine kinderen aangerend die ons om de nek vlogen. Met glimlachen van oor tot oor liepen ze met ons door het dorp. De taalbarriere stond geen moment in de weg voor het gevoel van blijdschap. Ik hoop met heel mijn hart dat het waar is wat het gezegde zegt en dat al die kinderen en volwassenen kansen krijgen, want met al de blijdschap die ze ondanks alles uitstralen verdienen ze zo veel meer dan ze hebben. Door de ervaringen van vandaag heb ik niet alleen iets geleerd op medisch gebied maar ook over hoe veel een positieve visie kan doen. Kortom een geslaagde dag!

1. Bianca:
    9 juli 2019
    Wat schrijf je dat mooi en ik hoop dat je daar een verschil kan maken... We mawa leo ya kesho...zeker iets om te onthouden!
  2. Ditte Mulder:
    9 juli 2019
    Wat een geweldige instelling heb je Ilse, petje af hoor.
    Ja je leert ook relativeren he, wat bij ons gewoon en normaal is daar helemaal niet vanzelfsprekend. Dat maakt je werk dan wel weer dankbaar. Jij bent heel goed bezig. Leuk dat je de taal ook leert.
  3. Lente:
    9 juli 2019
    Wat een prachtig bericht! En ook ik heb levens lessen geleerd door jou bericht te lezen. Wat een indrukwekkende reis is dit en het is nog maar dag 2.
  4. Anneke Vermeer:
    9 juli 2019
    Wat is dat mooi wat je allemaal schrijft, idd doet een glimlach heel veel bij de mens. Tja koud water dan zie je zeker welke luxe wij hier allemaal ala vanzelfsprekend aannemen. In korte tijd heb jij al veel gezien en geleerd, veel respect hoe jij ermee omgaat.
    Lieve groet, Anneke
  5. Mieke spronk:
    9 juli 2019
    Lieve Ilse wat gebeurd er veel om je heen en met jou. Ik denk dat je met deze ervaring anders kijkt naar de wereld. Grappig dat jullie leren hechten op een kip. Ook leuk dat jullie de taal leren. Wat een verschil met de ziekenhuizen hier. Ik ben benieuwd naar je volgende verhalen. Liefs mama
  6. Belle:
    9 juli 2019
    Wat onwijs bijzonder Ilse! Hierdoor ga je die mensen daar alleen maar meer bewonderen!
  7. Leontine Lagemaat:
    10 juli 2019
    Mooi stukje Ilse!
    Leuk om jouw verhaal te volgen!