De 2 euro die een miljoen waard is

10 juli 2019 - Arusha, Tanzania

De andere ochtenden stond het ontbijt klaar voor ons om 7.45. Vandaag was dit niet het geval. Dat  hoort er nou eenmaal bij. Tijd is volgens hier niet belangrijk dus waarom zouden we er ons zorgen over maken. Hakuna matata zei het personeel met een glimlach. Na het ontbijt was het tijd om echt te gaan beginnen, vandaag stond in het teken van HIV en tuberculose. Eerst kregen we een presentatie van de eigenaar van de hivkliniek. Hij vertelde ons alles over hoe ze behandelen en wat de complicaties zijn. Daarna was het tijd om aan de slag te gaan. Elke woensdag is speciaal voor moeders met hiv. Vandaag kwamen de moeders met kinderen onder 2 jaar. De medicatie voor hiv is gratis daardoor is de ziekte vaak in bedwang te houden. Toch is het belangrijk om de kinderen te testen op hiv. Er waren meer dan 80 moeders waarvan  veel kinderen gecheckt moesten worden. Dit deden we doormiddel van een vingerprikje. De test liet meteen de uitslag zien. Gelukkig waren er geen kinderen hiv positief getest. Wel was er een vrouw die hopeloos langs kwam bij de kliniek, ze had HIV en was 8 maanden zwanger, ze gebruikte geen medicatie dus als er niks werd gedaan zal haar kind HIV hebben. Ondanks dat de medicatie gratis is moet er 5000 shilling worden betaald voor de patientenmap, dit is 2 euro. Deze vrouw had echter geen geld en was hopeloos. De klinkiek heeft haar patiëntendossier betaald zodat ze behandeld kon worden. Hierdoor is er het leven van een kind gered, dit was onbetaalbaar en blijft onbetaalbaar.Toch zijn er ook gevallen waarbij er mensen doodgaan omdat ze het geld voor de zorg niet kunnen betalen. Dit blijft een verschrikkelijk idee.Later mocht ik meelopen met de controles van de moeders. Hierbij wordt gekeken naar eventuele complicaties. Er was hier een vrouw waarvan de nek helemaal opgezwollen was. Dit kwam door een verstoring in de hormoonhuishouding door een tekort aan vitamine en mineralen. Er werd duidelijk dat zo veel ziektes en complicaties ontstaan door een gebrek aan mineralen en vitamine. Ziektes die heffig en soms dodelijk zijn kunnen simpelweg worden voorkomen met beter voedsel. Dit was voor mij een besef moment dat niet alleen hygiene maar ook voeding mensen onnodig ziek kan maken. Na deze bijzondere ochtend was het tijd om te luisteren naar een dokter die naar de afgelegen gebieden toe trekt. Hij vertelde ons alles over hoe we veelvoorkomende ziektes moeten diagnoseren en welke medicijnen we moeten geven. Dit was allemaal gericht op de medical outreach morgen waarbij we afreizen naar een afgelegen masaaidorp, er is hier slechte hygiene en veel droogte. Het hele dorp wordt dan gecontroleerd en behandeld. Ik kan niet wachten om dat te ervaren! Na alle leerzame lessen was het tijd voor een toeristische activiteit. We gingen naar een Afrikaanse dans en zang show waarna we vervolgens zelf leerde dansen. Ook was er een buffet voor ons gemaakt en werd er daarna gefeest. Het was leuk om na al die intense dingen dit als groep te kunnen doen. Wel blijft het raar dat vanmorgen 2 euro voor een patiëntendossier onmogelijk bleek, terwijl toeristen waaronder wij deze avond makkelijk het tienvoudige uitgeven om plezier te hebben. Als er iets is wat ik hier heb geleerd is het dat geluk niet afhankelijk is van geld maar dat geld helaas ondanks alles noodzakelijk blijft om gezond te blijven.

1. Mieke spronk:
    10 juli 2019
    Weer een indrukwekkend verhaal. Je maakt veel mee. Het is wel een hele andere wereld dan hier. Morgen zal ook indrukwekkend zijn . De avond was ook leuk zo te lezen
    Slaap lekker lieve Ilse liefs mama
  2. Anneke Vermeer:
    10 juli 2019
    wat heb jij weer veel beleefd vandaag Ilse, ja waar je hier geld uitgeeft voor bv een leuke jurk kunnen daar veel mensen medicijnen van kopen of een patiënten dossier. Zoals wel wordt gezegd dit is niet eerlijk. Konden wij dit maar veranderen dan deed ik dat vandaag nog. Hygiëne en voedsel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Ik ben benieuwd wat je morgen gaat zien in het masaaidorp, ik denk dat de weg ernaar toe niet geasfalteerd, dat worden vele hobbels en bobbels:)
    Fijn dat je ook plezier kan maken.
    Vind jij het fijn bij het gezin waar je logeert? Hoeveel kinderen hebben zij?
    Tot horens weer, groetjes van ons Anneke
  3. Lisette Zevenbergen Mulder:
    10 juli 2019
    Wat een ervaring weer, je woorden raken me. Zo bijzonder dat je dit mee mag en kan maken! Fijn dat je ons deelgenoot maakt! Lisette
  4. Ronald Berns:
    10 juli 2019
    Toch bijna niet voor te stellen dat je met een paar euro daar levens kunt redden. Je hebt het prachtig omschreven. Heel indrukwekkend.
  5. Ditte Mulder:
    10 juli 2019
    Dit is weer een enerverende dag geworden. Je gaat ook wel van het ene uiterste in het andere.
    Zo zie je maar dat al dat gemopper hier over onze gezondheidszorg totaal niet in verhouding staat met wat jij meemaakt.
    Fijn ook om te lezen dat jij je overal voor inzet en ook zo geïnteresseerd bent om alles te leren.
    Gelukkig is er ook tijd voor ontspanning.
    Heb je een leuk gastgezin? Hoe groot is jouw groep?
    Groetjes en tot je volgende verslag
  6. Daphne:
    10 juli 2019
    Wat een verhaal weer! Zo veel heftige momenten in zo'n korte tijd. Het is maar goed dat je het allemaal opschrijft.
  7. Belle:
    10 juli 2019
    Jeetje, bijzonder zeg! Veel plezier morgen!!
  8. Thea Elfrink:
    11 juli 2019
    Lieve Ilse,
    Wat bijzonder om je verhalen te lezen. Heel indrukwekkend en ontroerend ook. Wat maak jij veel mee in 3 dagen. Maar goed dat je alles op schrijft anders zou je het zelf niet meer weten aan het eind van de reis. Wat een ervaringen doe jij op!
    Ik kijk nu al uit naar een je volgende verslag. Liefs, Thea