Het land van de gilmlach

8 juli 2019 - Arusha, Tanzania

Na maanden wachten is het dan eindelijk zo ver, het grote Tanzania avontuur ging beginnen! Op Schiphol ontmoette ik al meerdere meiden die ook aan hetzelfde avontuur gingen beginnen. Na een vlucht van 8,5 uur kwamen we aan in tanzania. Hier moesten we een business visum kopen. We moesten steeds weer een ander formuleer invullen maar na 2 uur was het eindelijk zo ver, visum was geregeld en dus was het tijd  om maar ons gastgezin te gaan! Onderweg was het pikke donker waardoor het land nog even voor ons verborgen bleef, wel kregen we meteen de Afrika expierence aangezien we 2 uur lang over onverharde wegen door Tanzania reden. Daardoor dringt het ineens tot me door dat dit de komende maand mijn thuis is en ik dus maar beter van elke hobbel in de weg kan genieten. Na een korte nacht wordt ik niet gewekt door de wekker die om 7.30 stond maar door een haan die besloot dat 6.00 een goede tijd was om op te staan. Nog geen kwartier later verspreidde zich luide vrolijk zingende mannen stemmen door het gebouw. Dit waren de koks die de longen uit hum lijf zongen. Hun stemmen bevatte zo veel vrolijkheid dat het voor een glimlach op mijn gezicht zorgde. Dit was precies dat Afrikaanse laidback gevoel wat ik zo bewonder. De dag begon met het wisselen van geld en werd vervolgd met een wandeling door de stad. De stad straalt pure chaos uit, gelukkig dragen de mensen vrolijkheid bij hen. Al die begroetingen en glimlachen laat de stad stralen en de chaos verdwijnen. Dit is de vrolijkheid waar wij  wat van kunnen leren. Helaas is er geen sprake van vrolijkheid meer zodra we het ziekenhuis betreden. Mensen hier hadden pijn en angst. Dit ziekenhuis is voor degene die geen verzekering kunnen betalen, de beschikbare medicatie is beperkt net zoals gespecificeerde medische kennis. Er zijn zo veel mensen die geholpen moeten worden maar zo weinig die dat kunnen. Dit geeft me ook meteen kracht om te helpen en zo veel mogelijk mensen te kunnen bijstaan. Wanneer we bijna klaar waren met de rondleiding liepen we langs een man die in isolatie ligt. Hij kijkt ons recht aan met een heldere blik. Nog geen 5 minuten later hoorde we een luide kreet die meteen een hartverscheurend gevoel opwektte.. Het bleek de kreet van een rouwende vrouw waarvan haar man net was overleden, de man die ons 5 minuten eerder nog aankeek. Plots lijkt die stad vol glimlachen mijlenver. Het was een heftige dag maar juist door de verschillende ervaringen weet ik weer precies waarom ik hier heen wilde. Namelijk door mensen door middel van medische hulp hun glimlach terug te geven. Ik kan niet wachten om dat te zien!

1. Anneke Vermeer:
    Lieve Ilse,
    dank je wel voor jou verslag. Eat een ervaring was dit al en ben je er nog maar net. Ik hoop dat jij veel goeds voor de mensen daar mag gaan betekenen.
    Lieve groet van ons
  2. Mieke spronk:
    8 juli 2019
    Lieve Ilse ik had net je verhaal via de telefoon al gehoord. Indrukwekkend en je bent pas 2 dagen weg. Je hebt het mooi beschreven kus mama en papa
  3. Karin Hoek:
    8 juli 2019
    Lieve Ilse, Dankjewel voor je prachtig geschreven verhaal. Je helpt ons de plek en de ervaring voor ons te zien. Voor jou zal het wel heel heftig en tegenstrijdig zíjn. Dus: geniet ervan en ook veel kracht gewenst. Hartelijke groet van Rob en Karin
  4. Belle:
    8 juli 2019
    WoW Ilse! Wat is dit onwijs gaaf en bijzonder! Al die verschillende indrukken, geweldig! Heeeel veel plezier!!
  5. Ditte Mulder:
    8 juli 2019
    Lieve Ilse, wat een geweldig avontuur ben jij toch begonnen. Zoals al eerder vermeld, heb ik enorme bewondering voor jou dat je dit doet. Je verslag(en) zal ik op voet volgen.
    Heel veel succes. Jij maakt echt het verschil
  6. Janny:
    8 juli 2019
    Lieve Ilse, wat een schrijfster ben jij zeg, wat heb je je indrukken goed kunnen beschrijven.
    Heel veel plezier!
    Dikke KUS Janny, Lex en Kris
  7. Henny Klos:
    Lieve Ilse,
    Wat fijn te lezen dat je in het land van de glimlach bent en dat jij het verschil wil maken voor de mensen die de glimlach kwijt zijn geraakt.
    Heel veel succes en wij hopen dat je veel glimlachen tevoorschijn kan toveren in de tijd dat je in Tanzania bent.
  8. Cora Steijsiger:
    8 juli 2019
    Ilse, wat heb je het mooi beschreven. Ik zal de volgen. Heel veel succes! Maak de wereld een klein beetje beter.
  9. Jeanny:
    Lieve Ilse,
    Wat fijn om te lezen dat je de goede keuze hebt gemaakt om daar heen te gaan, om zoveel mogelijk jouw hulp te geven wat daar zo belangrijk is. Heel veel succes, Bert en Jeanny 🙋‍♀️💋
  10. OomGerard:
    9 juli 2019
    Alsof ik er zelf ben!! Zo goed heb je het omschreven.Wat is dat een prachtige ervaring die jij op doet. Ik kijk uit naar het volgende verslag.Succes,sterkte en uiteraard ook veel plezier, Oom Gerard.
  11. Mandy:
    9 juli 2019
    Heel mooi om te lezen Ilse! Neem alle avonturen in je op, het is allemaal zo bijzonder! Geniet!
    Liefs Mandy.
  12. Emma:
    9 juli 2019
    Lieve Ilse, wat heb je het allemaal mooi beschreven! Heel indrukwekkend allemaal om te lezen! Geniet van deze mooie en vooral bijzondere tijd!