De cirkels van macht

19 juli 2019 - Arusha, Tanzania

Een nieuwe dag met nieuwe kansen, na te hebben bijgeslapen was het weer tijd om op pad te gaan. We reden naar een organisatie die zich inzet voor de vrouwenrechten in Tanzania. Daar komt een groepje van 15 vrouwen samen om zichzelf te ontwikkelen. Zo maken ze sieraden die ze verkopen om zelf geld te verdienen, en krijgen ze workshops om zelfstandig te worden. Wij kwamen daar vandaag een eerstehulp training geven. Op deze manier konden we ze meer leren over reanimeren, wat te doen bij verstikking en brandwonden. Onze uitleg werd vertaald zodat het duidelijk overkwam. Iedereen zat ijverig mee te schrijven en wilde zelfs zelf proberen hoe het moest. Het was mooi om te zien hoe afstandelijkheid naar verloop van tijd overging openheid. Er werd gelachen, geoefend en gepraat. Aan het einde begonnen de vrouwen zelf vragen te stellen over hoe gezond te blijven en jezelf goed te verzorgen. De eerstehulptraining ging daardoor over in een sportdemonstratie. Het feit dat de vrouwen opkomen voor hun rechten is bewonderenswaardig, ik heb ben dan ook blij dat we hun wat bij hebben kunnen brengen. Na een groepsfoto te hebben gemaakt was het tijd om weer naar huis te gaan waar we een massaaiworkshop kregen . Deze werd gegeven door de zoon van de stamhoofd. Zelf is hij opgegroeid in het masaaidorp, maar hij bleek erg slim te zijn waardoor hij via een organisatie in arusha naar school kon. Hierdoor heeft hij goed onderwijs gehad en leeft hij nu een westers leven. Hij vertelde ons veel over de tradities van de massaai. Zo is het normaal dat een man meerdere vrouwen heeft, zijn vader had zelf 20 vrouwen en hij had meer dan 120 broers en zussen. Ondanks de normale westerse kleding die hij droeg was er iets wat opviel, op beide armen zaten meerdere punten en rondjes gebrand. Dit is al teken van een goede daad. Zo gaat een jongen op zijn 15 of 16 3 maanden weg van het dorp op training, hier leren ze een strijder te worden. Om de training af te ronden moet je een leeuw doden met een speer, om vervolgens de staart als bewijs mee te nemen. Na terugkomst worden alle strijders geëerd  door een besnijdingsritueel waarbij iedereen met het zelfde mes wordt besneden. De druk op de jongens is hierbij enorm want wanneer er wordt gehuild of getrild moet je het dorp verlaten of wordt je vermoord. Ook hebben de vrouwen helaas nog steeds een erg onderdanige rol in de massaaicommunities. Na deze leerzame workshop was het tijd ons voor te bereiden op een andere training. De volgende dag stond namelijk in het teken van het geven van seksuele voorlichting en info over persoonlijke hygiene aan jongeren tussen 14 en 17. Na het verdelen van de groepen gingen we aan de slag met het verzamelen van informatie. In tanzania is praten over onderwerpen als deze nog steeds een taboe, en de kennis is erg beperkt. Daarom was het van belang te weten op welke manier wat verteld moest worden. De voorlichting is voor de meiden, door meer besef en kennis kunnen ze hopelijk beter voor zichzelf opkomen en zichzelf beschermen. Het aparte aan de dag was dat alle activiteiten verschillend waren maar toch precies gelijk. Ze hebben allemaal te maken met een cirkel van macht, de vrouwen die samen proberen de macht van mannen te stoppen terwijl bij de massaai macht voor mannen het belangrijkste bezit is en tot slot de macht die jongens over meiden hebben waardoor ze dingen doen die ze niet willen. Terwijl de vrouwen en de meiden strijden voor gelijkheid en waardering  worden ze beperkt door oude principes. De cirkels van macht staan voor altijd op de lichamen van massaai mannen maar hopelijk wordt de cirkel van sociale macht ook voor vrouwen toegankelijk, want gelijkheid en samenhorigheid is wat al die vrouwen verdienen!

42FF06FF-595C-4A7B-A0B8-D72AEE158119

1. Thea Elfrink:
    19 juli 2019
    Hoi Ilse, wat een indrukwekkend verhaal weer. Evenals alle voorgaande verhalen. Wat maak jij veel mee en wat kun je het goed verwoorden, ook de titels telkens weer! Hier is geen puber van 17 aan de slag maar een volwassen vrouw! Wat een levenservaringen doe jij op in deze 4 weken. Stop de ervaringen en levenslessen in je rugzak. Daar heb je de rest van je leven wat aan! Liefs Thea
  2. Belle:
    19 juli 2019
    Jeetje, wat gemeen gaat t daar aan toe eigenlijk. Wat bizar.. Leuk dat die vrouwen zo enthousiast zijn!
  3. Mieke spronk:
    19 juli 2019
    Lieve Ilse het blijven indrukwekkende verhalen. Wij kunnen dit moeilijk voorstellen dat er daar nog zo groot verschil is tussen mannen vrouwen. Vooral het verhaal van die jongen maakt veei indruk op mij. Een leeuw doden met een speer als je 15 of 16 bent is toch een heftig verhaal.
    Weer een dikke kus van mama
  4. Ditte Mulder:
    19 juli 2019
    Wow heel indrukwekkend weer Ilse, wat een indrukken maak jij toch. Diep respect voor je